Tuesday, October 20, 2009

ضغوط أميركية غيرت الورقة المصرية


COMMENT

This is an important article from Al-Jazeera, but I could not find an English version of it.

It basically says that the original reconciliation agreement between Hamas and Fatah, mediated by Cairo and agreed to by Hamas, was changed due to American pressure on Cairo.

George Mitchell conveyed Washington's strong objection to the original 8-page agreement. He demanded that Cairo change some key terms in the agreement, including adding the condition of Hamas' acceptance of the terms of the Quartet (basically explicitly recognizing Israel, among other things). Mitchell told Egypt's Intelligence Chief, Suleiman and its Foreign Minister that Egypt should not accommodate Hamas, and instead demanded that Cairo should tighten the screws on Hamas to abandon armed resistance and to join the "peace process" for a settlement with Israel.

Abbas had complained to Mitchell that the original agreement was more to Hamas' liking and he (Abbas) protested that Mitchell should put pressure on Cairo.

Cairo, of course, gave in. The current document (complying with US demands) is 25 pages (instead of the original 8). Many new conditions were added, which were not agreed to by Hamas. Some items in the original agreement were deleted.

Now Cairo has presented this new, US-doctored document, as take-it-or-leave-it to Hamas. However, Cairo is threatening Hamas that it would tighten the screws further if Hamas refused to sign the new document.

"كشفت مصادر فلسطينية مقربة من دوائر صنع القرار في رام الله أن مصر عدلت مسودة ورقة المصالحة الفلسطينية أكثر من مرة بعد تهديدات أميركية بعرقلة جهودها إذا استجابت لمطالب حركة المقاومة الإسلامية (حماس) بعدم تضمين الورقة شروط اللجنة الرباعية، في وقت نفت فيه القاهرة هذه الأنباء وأكدت أنها لا تخضع لضغوط من أي جهة.
وذكرت المصادر الفلسطينية للجزيرة نت أن القاهرة غيرت الوثيقة الأخيرة التي سلمتها لحماس منتصف الشهر الماضي، بعدما قدم المبعوث الأميركي الخاص إلى الشرق الأوسط
جورج ميتشل رسالة احتجاج من الخارجية الأميركية على الورقة المصرية.
وقالت المصادر إن القاهرة استجابت للطلب الأميركي واعتبرت –دون الرجوع لحماس والفصائل الأخرى- الورقة السابقة والمكونة من ثماني صفحات ملغاة، وأعدت ورقة تقارب 25 صفحة بها نقاط جديدة لم تطرح أو طرحت وتم رفضها من حماس وآخرين.
وبينت المصادر أن ميتشل أبلغ مدير المخابرات المصرية الوزير
عمر سليمان أن الإدارة الأميركية ستعرقل أي جهد لا يدفع حماس للاعتراف والالتزام بشروط الرباعية وواشنطن، وذلك في لقاء جمعهما بالقاهرة في العاشر من أكتوبر/ تشرين الأول الجاري.
ونقلت المصادر عن ميتشل قوله لسليمان ولوزير الخارجية المصري أحمد أبو الغيط إن على القاهرة عدم مسايرة حماس وإنها بذلك تعطل الجهود الأميركية المبذولة من قبل الرئيس
باراك أوباما لاستئناف المفاوضات.
وطلب ميتشل من القاهرة -بحسب المصادر ذاتها- أن تقدم على مزيد من الإجراءات التي من شأنها إجبار حماس على التخلي عن المقاومة المسلحة والانضمام لتحالف فلسطيني من أجل التسوية مع إسرائيل.
وقالت المصادر إن ميتشل استمع في رام الله من الرئيس الفلسطيني
محمود عباس تحريضاً على القاهرة، معتبراً أن الورقة التي قدمتها مصر لحركة التحرير الوطني الفلسطيني (فتح) كلها شروط حماس ومجحفة ومذلة لحركته والسلطة الفلسطينية.
......"

No comments: